Meditációs útkeresés analitikus szemlélettel

.

Horváthné Schmidt Ilona – Márton Éva–Túry Ferenc
Meditációs útkeresés analitikus szemlélettel, avagy az internalizált család gyógyítása

 

Pszichoterápia folyóirat 2012 konferenciája

„Határátkelők”

 

Yves Ranty pszichoanalitikus, a Francia Relaxációs Egyesület volt elnökének emlékére.

Archaikus meditáció sajátosságai analitikus értelmezésben (1.)

  • 1. alsó-középső-felső világ   –  ösztön én – én –  felettes én
  • 2. a hétköznapi realitás szolgálata
  • 3. szimbolikus segítőkkel való kapcsolat  –  az ősbizalom erősítése
  • 4. erőhely    –  elfogadó terápiás légkör, biztonságos kapcsolat
  • 5. testi biztonságérzet, „lélekvisszatérítés”, halállal kapcsolatos utazások  – analóg –  a mai pszichoterápia célkitűzéseivel, mint: traumakezelés, a fragmentáltság enyhítése, az integráció elősegítése

Archaikus meditáció sajátosságai analitikus értelmezésben (2.)

  • 6. animizmus, totemizmus  –  mágikus gondolkodás: kedvez az internalizálódási folyamatnak és a mindenhatósági érzés fenntartásának
  • A csecsemő- és gyermekkori omnipotencia, – mint a „grandiózus Self” és az „idealizált szülői imágó” konstellációjának egy komponense – legelőszőr és elsősorban az egészség magja és csak másodsorban válhat betegség kifejeződésévé. (Paul H. Ornstein)
  • 7. szimbolikus segítőkhöz való viszonyulás – analóg – a belső tárgyakkal való bánásmóddal, kapcsolattal

Belső gyerekkel foglalkozik

  • Gendlin-féle fókuszolás
  • John Bradshaw: Vissza önmagunkhoz

Enactment, „megcselekvés”

  • A terápiás helyzet kétszemélyes „acting out”-ja, mely korrektív élmény részét képezheti és pozitív erő lehet a kezelésben.

Brigitte Wingelmayr nézete

  • a belső gyermek – a belső anyával,
  • a belső serdülő – a belső nagymamával,
  • a belső felnőtt – a belső apával,
  • a belső bölcs – a belső nagyapával hozható kapcsolatba.

Egyéni terápiákban szerzett tapasztalataink összegzésének szempontjai

  • 1. Indikáció-kontraindikáció.
  • 2. Szimbolikus segítők kérdésköre.
  • 3. Meditációs képek sorrendje.
  • 4. Kell e képet látni?
  • 5. Hogyan segíti a meditáció az anyai funkciók erősítését?
  • 6. Evészavarosok családjában szerzett tapasztalatok.
  • 7. Mentalizáció segítése.

Túlérzékeny nárcisztikus típusú személyek néhány jellemzője

  • hihetetlen mértékben érzékenyek a mellőzésre
  • önmagukat bizonytalannak, elhagyatottnak, sebezhetőnek élik meg önértékelésük sérülékeny

Szelftárgy-funkciók, melyek a nárcisztikus pácienseknél sérülhettek

  • tükröző szelftárgy-funkció: ha az anya nem képes empatizálni gyermeke tükröző – válasz igényével, akkor a gyereknek nehéz lesz fenntartani a teljesség és az önbecsülés érzését
  • idealizáló szelftárgy-funkció: ha az anya nem idealizálta a gyermeket eléggé, nem tartotta őt nagyszerűnek és nem nyújtott lehetőséget arra, hogy ő maga idealizálható legyen
  • ikerkereső szelftárgy-funkció: lehetőség, hogy a másikhoz hasonlónak érezhessük magunkat

A neuro-pszichoanalízis néhány gondolata a jobb agyféltekéről

  • Az első három évben a jobb agyféltekei működés a meghatározó, két éves kor alatt a jobb agyfélteke nagyobb méretű is.
  • Kiemelt szerepe van a test működésében és szabályozásában.
  • Funkciója a folyamatos és egységes szelf-érzékelés fenntartása.
  • A kifejlődő szelf-rendzser a korán érő jobb agyféltekében található.
  • Feladata a „szelf-helyreállító” önszabályozás.
  • A „mentális időutazási képesség” a jobb prefrontális kéreg funkciója.
  • A kötődési dinamikát is a jobb agyfélteke szabályozza.
  • A traumatizált fejlődés negatívan hat a jobb agyfélteke fejlődésére is.

Mentalizáció

  • Saját mentális állapotaink, valamint a másik ember mentális állapotainak nyomon követése.
  • Az öntudat elválaszthatatlan része.
  • Kulcsfontosságú az önszabályozás, az intenzív érzelmekkel való megküzdés, az egészséges interperszonális és a biztonságos kötődési kapcsolatok kialakítása és fenntartása szempontjából.

Megértési területek az evészavaros családok pszichodinamikájának tükrében

  • Anyjával és lányával való kapcsolata.
  • Megértés, elfogadás megtartó erővel bírhat.
  • Bizalom – bizalmatlanság.
  • A család pszichés szerkezete. Ki is a gyerek?
  • Apák szerepe.
  • Határok.
  • Düh, harag, kontroll.
  • Lánya betegsége az anya pszichés folyamatainak tükrében.
  • A gyógyulás folyamata.

A négy napos csoportos meditáció szerkezete (1.)

  • 1. nap  Gyermekkor
  • Alap meditációk: Kellemes hely segítővel.
  • Gyermekkor erőforrásai.
  • A belső anya megtalálása és segítővé történő átalakítása.
  • Pszichés góc: A hiányok pótlása.
  • Meditáció arról, hogy a belső gyermek hiánya hogyan befolyásolja a jelenlegi életet.
  • Összegző meditáció: A segítők a mai nap élményeiből mutassák meg azokat az erőhelyeket, tudást, tennivalókat, amelyek a mindennapokban hasznosíthatók.

A négy napos csoportos meditáció szerkezete (2.)

  • 2. nap  Serdülőkor
  • Alap meditációk: Kellemes hely segítővel. Serdülőkor erőforrásai.
  • A belső nagymama megtalálása és segítővé történő átalakítása.
  • Pszichés góc: Szégyenélmény oldása.
  • Meditáció mozgásban: témája a szabadságvágy kifejezése.
  • Összegző meditáció: A segítők a mai nap élményeiből mutassák meg azokat az erőhelyeket, tudást, tennivalókat, amelyek a mindennapokban hasznosíthatók.

A négy napos csoportos meditáció szerkezete (3.)

  • 3. nap  Felnőttkor
  • Alap meditációk: Kellemes hely segítővel, a felnőttkor erőforrásai.
  • A belső apa megtalálása és segítővé történő átalakítása.
  • Pszichés góc: Kisebbrendűségi élmény oldása
  • Bűntudat oldása.
  • Meditáció: a nemiségből, az intimitásból eredő erő átélésére.
  • Meditáció mozgásban: témája a méltóságteljesség, önmagad középpontjának a megélése és kifejezése.
  • Összegző meditáció: A segítők a mai nap élményeiből mutassák meg azokat az erőhelyeket, tudást, tennivalókat, melyek a mindennapokban hasznosíthatók.

A négy napos csoportos meditáció szerkezete (4.)

  • 4. nap Belső bölcs (bennünk élő ősök)
  • Alap meditációk: Kellemes hely segítővel, lelki tanító, vezető megtalálása.
  • A belső nagyapa megtalálása és segítővé történő átalakítása.
  • Pszichés góc: Sérülést okozó fájdalmak elengedése.
  • Meditáció: az ősök birodalmának, a halottak birodalmának, mint erőhelynek a megélésére.
  • Meditáció: az integráció erősítésére.
  • Összegző meditáció: A segítők a mai nap élményeiből mutassák meg azokat az erőhelyeket, tudást, tennivalókat, melyek a mindennapokban hasznosíthatók.

Idézetek az utóbeszámolókból

  • „A családom iránt mélyebb szeretet van bennem.”
  • „Megbocsátások történtek az életemben és ezt az érintettek tudtára is adtam, ettől sokat javultak a kapcsolataim.”
  • „Mélyebben tudok beszélgetni és bátrabb vagyok.”
  • „Javul a szüleimmel való viszonyom, anélkül, hogy beszélnénk a múltról.”
  • „ Rendeződés féle történt bennem és lendületesebb vagyok.”
  • „Erőt érzek magamban a döntések meghozatalához.”
  • „A meditáció új, célokat összefoglaló erőt adott az életemben való továbblépéshez. A meditációs képeim élnek, és életet adnak a mindennapoknak és a jövőnek!”

 

Share

A hozzászólás nem engedélyezett..


Call Now Button

Celestial Aura Theme by dkszone.net


Autogén tréning és Szimbólumterápia képzések Győr, sajátélmény, önismeret, szimbólumterápia, meditáció, klinikai szakpszichologus, pszichoterapeuta, kiképző relaxációs és szimbólum terapeuta, autogén tréning, Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület Győri Tagozat, pszichológia, szakmai előadások, szimbólumterápiás egyesület, önismeret, szupervízió, OFTEX pontok, meditációs útkeresés analitikus szemlélettel, Segítő Belső Család meditáció, diákrelaxáció, imagináció, klinikai specializáció, transzgenerációs problémák rendeződése, akkreditált képzések, Győr