Meditációs útkeresés analitikus szemlélettel
.
Horváthné Schmidt Ilona – Márton Éva–Túry Ferenc
Meditációs útkeresés analitikus szemlélettel, avagy az internalizált család gyógyítása
Pszichoterápia folyóirat 2012 konferenciája
„Határátkelők”
Yves Ranty pszichoanalitikus, a Francia Relaxációs Egyesület volt elnökének emlékére.
Archaikus meditáció sajátosságai analitikus értelmezésben (1.)
- 1. alsó-középső-felső világ – ösztön én – én – felettes én
- 2. a hétköznapi realitás szolgálata
- 3. szimbolikus segítőkkel való kapcsolat – az ősbizalom erősítése
- 4. erőhely – elfogadó terápiás légkör, biztonságos kapcsolat
- 5. testi biztonságérzet, „lélekvisszatérítés”, halállal kapcsolatos utazások – analóg – a mai pszichoterápia célkitűzéseivel, mint: traumakezelés, a fragmentáltság enyhítése, az integráció elősegítése
Archaikus meditáció sajátosságai analitikus értelmezésben (2.)
- 6. animizmus, totemizmus – mágikus gondolkodás: kedvez az internalizálódási folyamatnak és a mindenhatósági érzés fenntartásának
- A csecsemő- és gyermekkori omnipotencia, – mint a „grandiózus Self” és az „idealizált szülői imágó” konstellációjának egy komponense – legelőszőr és elsősorban az egészség magja és csak másodsorban válhat betegség kifejeződésévé. (Paul H. Ornstein)
- 7. szimbolikus segítőkhöz való viszonyulás – analóg – a belső tárgyakkal való bánásmóddal, kapcsolattal
Belső gyerekkel foglalkozik
- Gendlin-féle fókuszolás
- John Bradshaw: Vissza önmagunkhoz
Enactment, „megcselekvés”
- A terápiás helyzet kétszemélyes „acting out”-ja, mely korrektív élmény részét képezheti és pozitív erő lehet a kezelésben.
Brigitte Wingelmayr nézete
- a belső gyermek – a belső anyával,
- a belső serdülő – a belső nagymamával,
- a belső felnőtt – a belső apával,
- a belső bölcs – a belső nagyapával hozható kapcsolatba.
Egyéni terápiákban szerzett tapasztalataink összegzésének szempontjai
- 1. Indikáció-kontraindikáció.
- 2. Szimbolikus segítők kérdésköre.
- 3. Meditációs képek sorrendje.
- 4. Kell e képet látni?
- 5. Hogyan segíti a meditáció az anyai funkciók erősítését?
- 6. Evészavarosok családjában szerzett tapasztalatok.
- 7. Mentalizáció segítése.
Túlérzékeny nárcisztikus típusú személyek néhány jellemzője
- hihetetlen mértékben érzékenyek a mellőzésre
- önmagukat bizonytalannak, elhagyatottnak, sebezhetőnek élik meg önértékelésük sérülékeny
Szelftárgy-funkciók, melyek a nárcisztikus pácienseknél sérülhettek
- tükröző szelftárgy-funkció: ha az anya nem képes empatizálni gyermeke tükröző – válasz igényével, akkor a gyereknek nehéz lesz fenntartani a teljesség és az önbecsülés érzését
- idealizáló szelftárgy-funkció: ha az anya nem idealizálta a gyermeket eléggé, nem tartotta őt nagyszerűnek és nem nyújtott lehetőséget arra, hogy ő maga idealizálható legyen
- ikerkereső szelftárgy-funkció: lehetőség, hogy a másikhoz hasonlónak érezhessük magunkat
A neuro-pszichoanalízis néhány gondolata a jobb agyféltekéről
- Az első három évben a jobb agyféltekei működés a meghatározó, két éves kor alatt a jobb agyfélteke nagyobb méretű is.
- Kiemelt szerepe van a test működésében és szabályozásában.
- Funkciója a folyamatos és egységes szelf-érzékelés fenntartása.
- A kifejlődő szelf-rendzser a korán érő jobb agyféltekében található.
- Feladata a „szelf-helyreállító” önszabályozás.
- A „mentális időutazási képesség” a jobb prefrontális kéreg funkciója.
- A kötődési dinamikát is a jobb agyfélteke szabályozza.
- A traumatizált fejlődés negatívan hat a jobb agyfélteke fejlődésére is.
Mentalizáció
- Saját mentális állapotaink, valamint a másik ember mentális állapotainak nyomon követése.
- Az öntudat elválaszthatatlan része.
- Kulcsfontosságú az önszabályozás, az intenzív érzelmekkel való megküzdés, az egészséges interperszonális és a biztonságos kötődési kapcsolatok kialakítása és fenntartása szempontjából.
Megértési területek az evészavaros családok pszichodinamikájának tükrében
- Anyjával és lányával való kapcsolata.
- Megértés, elfogadás megtartó erővel bírhat.
- Bizalom – bizalmatlanság.
- A család pszichés szerkezete. Ki is a gyerek?
- Apák szerepe.
- Határok.
- Düh, harag, kontroll.
- Lánya betegsége az anya pszichés folyamatainak tükrében.
- A gyógyulás folyamata.
A négy napos csoportos meditáció szerkezete (1.)
- 1. nap Gyermekkor
- Alap meditációk: Kellemes hely segítővel.
- Gyermekkor erőforrásai.
- A belső anya megtalálása és segítővé történő átalakítása.
- Pszichés góc: A hiányok pótlása.
- Meditáció arról, hogy a belső gyermek hiánya hogyan befolyásolja a jelenlegi életet.
- Összegző meditáció: A segítők a mai nap élményeiből mutassák meg azokat az erőhelyeket, tudást, tennivalókat, amelyek a mindennapokban hasznosíthatók.
A négy napos csoportos meditáció szerkezete (2.)
- 2. nap Serdülőkor
- Alap meditációk: Kellemes hely segítővel. Serdülőkor erőforrásai.
- A belső nagymama megtalálása és segítővé történő átalakítása.
- Pszichés góc: Szégyenélmény oldása.
- Meditáció mozgásban: témája a szabadságvágy kifejezése.
- Összegző meditáció: A segítők a mai nap élményeiből mutassák meg azokat az erőhelyeket, tudást, tennivalókat, amelyek a mindennapokban hasznosíthatók.
A négy napos csoportos meditáció szerkezete (3.)
- 3. nap Felnőttkor
- Alap meditációk: Kellemes hely segítővel, a felnőttkor erőforrásai.
- A belső apa megtalálása és segítővé történő átalakítása.
- Pszichés góc: Kisebbrendűségi élmény oldása
- Bűntudat oldása.
- Meditáció: a nemiségből, az intimitásból eredő erő átélésére.
- Meditáció mozgásban: témája a méltóságteljesség, önmagad középpontjának a megélése és kifejezése.
- Összegző meditáció: A segítők a mai nap élményeiből mutassák meg azokat az erőhelyeket, tudást, tennivalókat, melyek a mindennapokban hasznosíthatók.
A négy napos csoportos meditáció szerkezete (4.)
- 4. nap Belső bölcs (bennünk élő ősök)
- Alap meditációk: Kellemes hely segítővel, lelki tanító, vezető megtalálása.
- A belső nagyapa megtalálása és segítővé történő átalakítása.
- Pszichés góc: Sérülést okozó fájdalmak elengedése.
- Meditáció: az ősök birodalmának, a halottak birodalmának, mint erőhelynek a megélésére.
- Meditáció: az integráció erősítésére.
- Összegző meditáció: A segítők a mai nap élményeiből mutassák meg azokat az erőhelyeket, tudást, tennivalókat, melyek a mindennapokban hasznosíthatók.
Idézetek az utóbeszámolókból
- „A családom iránt mélyebb szeretet van bennem.”
- „Megbocsátások történtek az életemben és ezt az érintettek tudtára is adtam, ettől sokat javultak a kapcsolataim.”
- „Mélyebben tudok beszélgetni és bátrabb vagyok.”
- „Javul a szüleimmel való viszonyom, anélkül, hogy beszélnénk a múltról.”
- „ Rendeződés féle történt bennem és lendületesebb vagyok.”
- „Erőt érzek magamban a döntések meghozatalához.”
- „A meditáció új, célokat összefoglaló erőt adott az életemben való továbblépéshez. A meditációs képeim élnek, és életet adnak a mindennapoknak és a jövőnek!”