Meditációs útkeresés analitikus szemlélettel

.

Horváthné Schmidt Ilona – Márton Éva–Túry Ferenc
Meditációs útkeresés analitikus szemlélettel, avagy az internalizált család gyógyítása

 

Pszichoterápia folyóirat 2012 konferenciája

„Határátkelők”

 

Yves Ranty pszichoanalitikus, a Francia Relaxációs Egyesület volt elnökének emlékére.

Archaikus meditáció sajátosságai analitikus értelmezésben (1.)

  • 1. alsó-középső-felső világ   –  ösztön én – én –  felettes én
  • 2. a hétköznapi realitás szolgálata
  • 3. szimbolikus segítőkkel való kapcsolat  –  az ősbizalom erősítése
  • 4. erőhely    –  elfogadó terápiás légkör, biztonságos kapcsolat
  • 5. testi biztonságérzet, „lélekvisszatérítés”, halállal kapcsolatos utazások  – analóg –  a mai pszichoterápia célkitűzéseivel, mint: traumakezelés, a fragmentáltság enyhítése, az integráció elősegítése

Archaikus meditáció sajátosságai analitikus értelmezésben (2.)

  • 6. animizmus, totemizmus  –  mágikus gondolkodás: kedvez az internalizálódási folyamatnak és a mindenhatósági érzés fenntartásának
  • A csecsemő- és gyermekkori omnipotencia, – mint a „grandiózus Self” és az „idealizált szülői imágó” konstellációjának egy komponense – legelőszőr és elsősorban az egészség magja és csak másodsorban válhat betegség kifejeződésévé. (Paul H. Ornstein)
  • 7. szimbolikus segítőkhöz való viszonyulás – analóg – a belső tárgyakkal való bánásmóddal, kapcsolattal

Belső gyerekkel foglalkozik

  • Gendlin-féle fókuszolás
  • John Bradshaw: Vissza önmagunkhoz

Enactment, „megcselekvés”

  • A terápiás helyzet kétszemélyes „acting out”-ja, mely korrektív élmény részét képezheti és pozitív erő lehet a kezelésben.

Brigitte Wingelmayr nézete

  • a belső gyermek – a belső anyával,
  • a belső serdülő – a belső nagymamával,
  • a belső felnőtt – a belső apával,
  • a belső bölcs – a belső nagyapával hozható kapcsolatba.

Egyéni terápiákban szerzett tapasztalataink összegzésének szempontjai

  • 1. Indikáció-kontraindikáció.
  • 2. Szimbolikus segítők kérdésköre.
  • 3. Meditációs képek sorrendje.
  • 4. Kell e képet látni?
  • 5. Hogyan segíti a meditáció az anyai funkciók erősítését?
  • 6. Evészavarosok családjában szerzett tapasztalatok.
  • 7. Mentalizáció segítése.

Túlérzékeny nárcisztikus típusú személyek néhány jellemzője

  • hihetetlen mértékben érzékenyek a mellőzésre
  • önmagukat bizonytalannak, elhagyatottnak, sebezhetőnek élik meg önértékelésük sérülékeny

Szelftárgy-funkciók, melyek a nárcisztikus pácienseknél sérülhettek

  • tükröző szelftárgy-funkció: ha az anya nem képes empatizálni gyermeke tükröző – válasz igényével, akkor a gyereknek nehéz lesz fenntartani a teljesség és az önbecsülés érzését
  • idealizáló szelftárgy-funkció: ha az anya nem idealizálta a gyermeket eléggé, nem tartotta őt nagyszerűnek és nem nyújtott lehetőséget arra, hogy ő maga idealizálható legyen
  • ikerkereső szelftárgy-funkció: lehetőség, hogy a másikhoz hasonlónak érezhessük magunkat

A neuro-pszichoanalízis néhány gondolata a jobb agyféltekéről

  • Az első három évben a jobb agyféltekei működés a meghatározó, két éves kor alatt a jobb agyfélteke nagyobb méretű is.
  • Kiemelt szerepe van a test működésében és szabályozásában.
  • Funkciója a folyamatos és egységes szelf-érzékelés fenntartása.
  • A kifejlődő szelf-rendzser a korán érő jobb agyféltekében található.
  • Feladata a „szelf-helyreállító” önszabályozás.
  • A „mentális időutazási képesség” a jobb prefrontális kéreg funkciója.
  • A kötődési dinamikát is a jobb agyfélteke szabályozza.
  • A traumatizált fejlődés negatívan hat a jobb agyfélteke fejlődésére is.

Mentalizáció

  • Saját mentális állapotaink, valamint a másik ember mentális állapotainak nyomon követése.
  • Az öntudat elválaszthatatlan része.
  • Kulcsfontosságú az önszabályozás, az intenzív érzelmekkel való megküzdés, az egészséges interperszonális és a biztonságos kötődési kapcsolatok kialakítása és fenntartása szempontjából.

Megértési területek az evészavaros családok pszichodinamikájának tükrében

  • Anyjával és lányával való kapcsolata.
  • Megértés, elfogadás megtartó erővel bírhat.
  • Bizalom – bizalmatlanság.
  • A család pszichés szerkezete. Ki is a gyerek?
  • Apák szerepe.
  • Határok.
  • Düh, harag, kontroll.
  • Lánya betegsége az anya pszichés folyamatainak tükrében.
  • A gyógyulás folyamata.

A négy napos csoportos meditáció szerkezete (1.)

  • 1. nap  Gyermekkor
  • Alap meditációk: Kellemes hely segítővel.
  • Gyermekkor erőforrásai.
  • A belső anya megtalálása és segítővé történő átalakítása.
  • Pszichés góc: A hiányok pótlása.
  • Meditáció arról, hogy a belső gyermek hiánya hogyan befolyásolja a jelenlegi életet.
  • Összegző meditáció: A segítők a mai nap élményeiből mutassák meg azokat az erőhelyeket, tudást, tennivalókat, amelyek a mindennapokban hasznosíthatók.

A négy napos csoportos meditáció szerkezete (2.)

  • 2. nap  Serdülőkor
  • Alap meditációk: Kellemes hely segítővel. Serdülőkor erőforrásai.
  • A belső nagymama megtalálása és segítővé történő átalakítása.
  • Pszichés góc: Szégyenélmény oldása.
  • Meditáció mozgásban: témája a szabadságvágy kifejezése.
  • Összegző meditáció: A segítők a mai nap élményeiből mutassák meg azokat az erőhelyeket, tudást, tennivalókat, amelyek a mindennapokban hasznosíthatók.

A négy napos csoportos meditáció szerkezete (3.)

  • 3. nap  Felnőttkor
  • Alap meditációk: Kellemes hely segítővel, a felnőttkor erőforrásai.
  • A belső apa megtalálása és segítővé történő átalakítása.
  • Pszichés góc: Kisebbrendűségi élmény oldása
  • Bűntudat oldása.
  • Meditáció: a nemiségből, az intimitásból eredő erő átélésére.
  • Meditáció mozgásban: témája a méltóságteljesség, önmagad középpontjának a megélése és kifejezése.
  • Összegző meditáció: A segítők a mai nap élményeiből mutassák meg azokat az erőhelyeket, tudást, tennivalókat, melyek a mindennapokban hasznosíthatók.

A négy napos csoportos meditáció szerkezete (4.)

  • 4. nap Belső bölcs (bennünk élő ősök)
  • Alap meditációk: Kellemes hely segítővel, lelki tanító, vezető megtalálása.
  • A belső nagyapa megtalálása és segítővé történő átalakítása.
  • Pszichés góc: Sérülést okozó fájdalmak elengedése.
  • Meditáció: az ősök birodalmának, a halottak birodalmának, mint erőhelynek a megélésére.
  • Meditáció: az integráció erősítésére.
  • Összegző meditáció: A segítők a mai nap élményeiből mutassák meg azokat az erőhelyeket, tudást, tennivalókat, melyek a mindennapokban hasznosíthatók.

Idézetek az utóbeszámolókból

  • „A családom iránt mélyebb szeretet van bennem.”
  • „Megbocsátások történtek az életemben és ezt az érintettek tudtára is adtam, ettől sokat javultak a kapcsolataim.”
  • „Mélyebben tudok beszélgetni és bátrabb vagyok.”
  • „Javul a szüleimmel való viszonyom, anélkül, hogy beszélnénk a múltról.”
  • „ Rendeződés féle történt bennem és lendületesebb vagyok.”
  • „Erőt érzek magamban a döntések meghozatalához.”
  • „A meditáció új, célokat összefoglaló erőt adott az életemben való továbblépéshez. A meditációs képeim élnek, és életet adnak a mindennapoknak és a jövőnek!”

 

A hozzászólás nem engedélyezett..